Agile چیست؟ راهنمای مدیریت پروژه با رویکرد اجایل

اجایل چیست
آیا می‌دانید اجایل چیست؟ مدیریت پروژه با رویکرد اجایل را می‌شناسید؟ وجود مدیریت پروژه و تولید محصولات مختلف از گذشته تا به امروز، کاربرد زیادی داشته است؛ بنابراین وجود روشی نوین برای دستیابی به هدف در مدت زمان کوتاه‌تر، می‌تواند برای تمامی افراد مناسب و مطلوب باشد.
آن‌چه در این مطلب می‌خوانید:

اجایل چیست؟ مدیریت پروژه با رویکرد اجایل را می‌شناسید؟ روش‌های مدیریت پروژه در تولید محصولات مختلف از گذشته تا به امروز، کاربرد زیادی داشته است؛ بنابراین وجود روشی نوین برای دستیابی به هدف در مدت زمان کوتاه‌تر، می‌تواند مناسب و مطلوب باشد.

در ادامه با متدولوژی اجایل و اصول و ارزش‌های آن آشنا شده و در این باره اطلاعات مفیدی را به دست خواهید آورد.

متدولوژی اجایل چیست؟

آیا تا به حال در حین انجام پروژه به چالش‌های متعددی برخورد کرده‌اید؟ ممکن است در حین انجام فرایند پروژه به مشکلات مختلفی برسید و به دلیل وجود انبوهی از چالش‌ها نتوانید راه حل مناسبی را برای آنها پیدا کنید. مدیریت پروژه در گذشته بسیار سخت و پیچیده بوده است؛ در واقع اصلی‌ترین اهداف در مدیریت‌های پروژه سنتی، طی کردن مسیر بدون ایجاد هیچ‌گونه تغییر و داشتن روندی مشخص عنوان شده است. در این شرایط و پس از به وجود آمدن مشکلات بسیار زیاد برای مدیریت پروژه‌ها، در تاریخ فوریه ۲۰۰۱ جمعی متشکل از ۱۷ نفر که در زمینه مدیریت پروژه تخصص بالایی داشتند، رویکرد اجایل را ایجاد کردند.

متدولوژی اجایل
متدولوژی اجایل

آیا تاکنون نام مدیریت پروژه چابک یا متدولوژی اجایل را شنیده‌اید؟ اجایل چیست؟ اجایل یا Agile رویکردی برای از بین بردن چالش‌های مدیریت پروژه است. با استفاده از مدیریت پروژه با رویکرد اجایل، می‌توانید انعطاف‌پذیری را در دستور کار خود قرار دهید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید رضایت مشتری و مخاطبان خودتان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست آورید؛ در واقع وجود فرایندی انعطاف پذیر باعث می‌شود تا چالش‌ها و مشکلات گذشته مدیریت پروژه از بین رفته و شما مسیری مناسب را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی کنید. 

مانیفست اجایل

 برای اینکه بتوانید مدیریت پروژه با رویکرد اجایل را عملی کنید، ابتدا باید بدانید اجایل چیست و سپس از مانیفست اجایل آگاه باشید. مانیفست اجایل یا agile manifesto از اصول و ارزش‌هایی تشکیل شده است که می‌تواند مدیریت پروژه را برای تمامی افراد ساده‌تر کند. در ادامه این اصول و ارزش‌ها را به طور کامل معرفی خواهیم کرد.

مانیفست اجایل
مانیفست اجایل

ارزش‌های چهارگانه چابک

  • افراد و تعاملات در مقابل ابزارها، جایگاه بالاتری دارند و مهم‌تر هستند. 
  • نرم‌افزارهایی که کار کند، از مستندات کلی اهمیت بیشتری دارند.
  •  مشارکت مشتری و فعالیت آن در طی فرایند مدیریت پروژه از قراردادهای کاری مهمتر است.
  •  همسو شدن با تغییرات بسیار مهم‌تر از پیروی کردن از یک دستور کار جامع و کلی است.

۱۲ اصل اجایل چیست؟

  1. رضایت مشتری مهم‌ترین موضوع در رویکرد اجایل است و با ارسال و دریافت به موقع محصول، می‌توانید این رضایت را به دست آورید. 
  2.  استقبال از تغییرات و برخوردی مناسب با آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. 
  3.  بر اساس اصول مدیریت پروژه چابک، لازم است محصولات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست مشتریان برسانید. 
  4. همکاری و ارتباط بین مشتریان و مسئولان باید به صورت روزانه حفظ کنید. 
  5.  با وجود افراد با مهارت در چرخه پروژه می‌توانید انگیزه و احساس رضایت را افزایش دهید. 
  6.  در هنگام انتقال اطلاعات به اعضای پروژه از روش‌ها و جلسات حضوری استفاده کنید تا بیشترین تاثیر را داشته باشید. 
  7.  در رویکرد اجایل، تحویل محصول سالم و دقیق بسیار مهم است. 
  8.  سعی کنید با استفاده مداوم از چابک پیشرفت کرده و سرعت مدیریت پروژه را در کنار کیفیت بالا، افزایش دهید. 
  9.  لازم است در طی فرایند مدیریت پروژه نظارت دقیقی بر تمام مراحل داشته باشید. 
  10.  در تفکر چابک سادگی اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین سعی کنید در تمام مراحل ساده باشید. 
  11.  تیم‌های اجایل یا چابک به صورت کلی سازماندهی می‌شوند. 
  12.  تفکر چابک به اعضای پروژه پیشنهاد می‌دهد تا فعالیت‌های خود را به صورت منظم بررسی کرده و بهترین و کارآمدترین روش‌ها را بیابند.

مزایای استفاده از متدولوژی اجایل

ممکن است برای شما نیز سوال باشد که متدولوژی اجایل دارای چه مزایایی است؟ بهتر است بدانید مدیریت پروژه با رویکرد چابک می‌تواند باعث همکاری تیمی شود؛ در واقع در زمان استفاده از رویکرد اجایل شما می‌توانید به سادگی با تیم خود ارتباطی موثر برقرار کرده و به نتیجه برسید. 

افزون بر مورد گفته شده، انعطاف پذیری در رویکرد اجایل یکی از مهم‌ترین اصول است. شما می‌توانید با کمک گرفتن از روش‌های مربوط به انعطاف پذیری، به سادگی با تغییرات مواجه شوید. اجایل به شما کمک می‌کند که در هنگام پاسخگویی به تغییرات، حرفه‌ای‌تر و مناسب‌تر ظاهر شوید.

خبرنامه تخصصی اسکرام مسترها را از دست ندهید

هر هفته یک مطلب کاربردی برای شما ارسال می‌کنیم

چارچوب‌های متداول رویکرد اجایل

 در بخش‌های قبل به سوال اجایل چیست پاسخ دادیم و هم اکنون می‌خواهیم نمونه‌هایی از متدولوژی اجایل را بررسی کنیم. رویکرد چابک در اصل دارای چند روش متفاوت است. اسکرام و کانبان نمونه‌هایی از این روش‌ها محسوب می‌شوند. هر کدام از این روش‌ها برای پروژه‌های مخصوصی به کار می‌روند؛ در واقع اسکرام و کانبان تفاوت‌های مشخصی دارند. 

روش اسکرام

در روش اسکرام رویکرد اجایل به گونه‌ای است که با استفاده از آن می‌توانید هدف را در طی چند مرحله و با استمرار بر فعالیت‌های مشخص، به دست آورید. در این روش افراد تیم به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند و در بازه زمانی مشخص، فعالیت‌های معین شده را انجام می‌دهند. مهمترین مسئله موجود در روش اسکرام زمان مناسب برای طی کردن مراحل است؛ به همین دلیل در این روش می‌توانید به سادگی با چالش‌ها روبرو شده و همسو با تغییرات به نتیجه و هدف اصلی دست یابید.

روش کانبان

در مقابل، در روش کانبان مرحله خاصی ندارید؛ در حقیقت این روش بر پایه ذخیره سازی اطلاعات بر حسب نیازهای پروژه برنامه‌ریزی شده است. در این روش برخلاف اسکرام افراد زیادی وجود ندارند و مراحلی هم به صورت مستمر طی نمی‌شود. در روش کانبان تابلویی وجود دارد که با استفاده از آن نیازها و میزان هدف تعیین می‌شود. این روش برای اولین بار در شرکت تویوتا مورد استفاده قرار گرفت و نتیجه فوق العاده‌ای نیز به دست آورد. 

روش XP

افزون بر روش اسکرام و کانبان استفاده از روش XP نیز می‌تواند موثر باشد. در این روش ارسال محصول به دست مشتری در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود؛ در واقع اگر به دنبال استفاده روش سریعی از رویکرد اجایل هستید، باید از روش XP کمک بگیرید. تنها دشواری این روش، هماهنگ بودن تمام اعضای پروژه و مشتریان برای به دست آوردن هدف در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

مفاهیم مهم و ضروری در اجایل

بعد از پاسخگویی به سوال اجایل چیست؟ لازم است با مفاهیم مهم و ضروری در رویکرد اجایل نیز آشنا شوید. برای اینکه بتوانید پروژه‌ای را آغاز کنید، نیاز دارید تا رویکردی را برای مدیریت پروژه انتخاب کنید. این رویکرد باید به شما کمک کند تا به سادگی، بیشترین میزان رضایت مشتری را به دست آورده و در وقت و هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید. مدیریت پروژه با رویکرد Agile به شما کمک می‌کند تا با استفاده از روش‌های نوین و کارآمد در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بیشترین سود و رضایت مشتری برسید.

اجایل به زبان ساده
اجایل به زبان ساده

 یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که در رویکرد اجایل وجود دارد، پیدا کردن روشی موثر برای مدیریت پروژه‌تان است؛ در واقع مهم‌ترین کار در هنگام استفاده از متدولوژی Agile پیدا کردن موثرترین روش است. پس از اینکه روش مدنظرتان را انتخاب کردید، می‌توانید با کمک گرفتن از استمرار و تکرار وظایف، به نتیجه عالی دست یابید.

اصول و فرآیندهای کلیدی اجایل

در قسمت‌های قبل ارزش‌ها و اصول Agile معرفی شد. اصلی‌ترین اصول و فرایندهای کلیدی در رویکرد اجایل، توجه کامل به مشتری و همسو شدن با تغییرات است؛ در واقع این روش می‌تواند با انعطاف پذیری بالا مدیریت پروژه را بسیار ساده‌تر کند. اجایل می‌تواند بر خلاف روش‌های مدیریت پروژه قدیمی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن رضایت مشتری را با توجه به ارتباط موثر مخاطبان و مسئولان به دست آورد. نظارت دقیق بر تمام مراحل فرایند چابک از اصلی‌ترین اصول این تفکر محسوب می‌شود. کار گروهی و ارتباطات موثر تیمی از مفاهیم کلیدی است که نباید نادیده گرفته شود.

بررسی چالش‌های رایج در پیاده‌سازی رویکرد اجایل

در بخش‌های قبل به سوال اجایل چیست پاسخ دادیم و با رویکرد و اصول تفکر چابک آشنا شدیم. بهتر است در این بخش چالش‌های رایج رویکرد اجایل را نیز بشناسید. هماهنگ کردن اعضای یک تیم در مدت زمان کوتاه می‌تواند چالشی بزرگ محسوب شود؛ در واقع یکی از مهمترین قسمت‌های رویکرد چابک، فرایند تیمی است؛ بنابراین افراد مختلف باید بتوانند با اصول کلی همگام شده و به صورت تیم پیش روند. از دیگر چالش‌های رویکرد اجایل می‌توان به دشواری چرخه‌های مستمر اشاره کرد.

مدیریت پروژه Agile
مدیریت پروژه Agile

همانطور که در بخش‌های قبل نیز گفته شد، یکی از اصلی‌ترین اصول اجایل، پیدا کردن روش مناسب و تکرار آن است. این مسئله ممکن است برای اعضای تیم دشواری‌های متفاوتی داشته باشد. فعالیت در زمان کوتاه می‌تواند انگیزه و انرژی اعضای تیم را کاهش دهد؛ بنابراین اگر به فکر برطرف کردن این چالش هستید، لازم است به طور مداوم انگیزه‌های مشخصی را در اعضای پروژه ایجاد کنید.

تفاوت رویکرد اجایل با روش‌های سنتی 

یکی از تفاوت‌های اصلی تفکر چابک با تفکر سنتی، همسو شدن با تغییرات است. اگر کمی فکر کنید متوجه می‌شوید که وجود چالش‌ها و تغییرات در طی فرایند مدیریت پروژه مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است؛ بنابراین بهترین روش برای روبرویی با این چالش‌ها، انعطاف پذیری در برابر آنها است. 

روش‌های سنتی که مبتنی بر نظر رئیس و با توجه به دستور کارهای دقیق انجام می‌شوند، نمی‌توانند در برابر تغییرات پاسخی مناسب دهند؛ اما رویکرد اجایل می‌تواند با استفاده از اصول و ارزش‌های خود به سادگی در برابر هرگونه تغییری پاسخی مناسب داده و به فرایند خود ادامه دهد تا به هدف اصلی دست یابد.

سخن پایانی

اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تفکر چابک هستید و می‌خواهید با این رویکرد به طور کامل آشنا شوید، باشگاه مهارت و اشتغال به شما کمک می‌کند تا با دیدن ویدیوهای متفاوت در زمینه رویکرد اجایل، به تسلط کامل برسید؛ همچنین استفاده از مشاوره رایگان می‌تواند به شما در این مسیر کمک شایانی کند. باشگاه مهارت و اشتغال می‌تواند با در نظر گرفتن تمام جزئیات رشد شما، تسلط بر رویکرد اجایل در مدت زمان کوتاه را تضمین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط دیگر

اجایل چیست

Agile چیست؟ راهنمای مدیریت پروژه با رویکرد اجایل